Het Lichtruim in Bilthoven
Klik hier voor het programma en de deelnemers
De 6e editie van ons nationale harpconcours vindt plaats op 28 en 29 mei 2022 in het Kunstenhuis en Theater Het Lichtruim in Bilthoven (www.kunstenhuis.nl), alwaar docente en harpiste Annerieke Kaldeway onze gastvrouw zal zijn.
Theater Het Lichtruim
Planetenplein 2
3721 LH Bilthoven
Op zaterdag 28 mei is het concours van 9:15 – 15:15 en vrij toegankelijk voor publiek.
De finale is op zondag 29 mei om 14:00 uur. Hiervoor zijn tickets te koop à € 6,- euro via de volgende link:
https://peppel.stager.nl/web/tickets/111125098
Motivaties om mee te doen kunnen zijn: een boost in de ontwikkeling van je harpspel, een leuke persoonlijke uitdaging, een goede ervaring en een opstap naar andere (inter)nationale concoursen, of elkaar inspireren en ontmoeten.
We verwachten dan ook veel deelnemers, met wie we er een mooi evenement van hopen te maken!
In deze 6e editie is er in verband met de coronaonzekerheden geen ensemblecategorie.
De 1e ronde vindt plaats op zaterdag 28 mei 2022 en de finale is op zondagmiddag 29 mei 2022 om 14.00 uur.
De organisatie streeft ernaar een kort jurygesprek voor elke kandidaat mogelijk te maken.
Klik hier voor het programma en de deelnemers
Kijk hier voor het Algemeen Reglement van het Concours
De deadline voor aanmeldingen is 1 december 2021, tenzij het maximum aantal deelnemers vóór die datum al wordt bereikt.
De jury wordt bekendgemaakt in het najaar van 2021.
Er worden workshops gepland in het najaar om je optimaal te kunnen voorbereiden. Onder andere op de Open Harp Dag op 7 november met een workshop door Constance Allanic over de werken voor de keltische harp categorie.
En op zondag 28 november in het Muziekpakhuis Amsterdam is er een workshop door Masumi Nagasawa over de werken voor de pedaalharp categorie.
Programma-eisen
Delen van composities zijn toegestaan en herhalingen mogen worden weggelaten.
Bewerkingen zijn toegestaan maar originele werken hebben de voorkeur.
Keltische harp
NB: Uit het hoofd spelen is niet verplicht, maar wordt positief gewaardeerd door de jury.
*Categorie 1: t/m 10 jaar
1e ronde:
– verplicht werk: Uit Diego Fernandez de Huete’s Compendio Numeroso:
‘Canarios’ of ‘Villanos’
(Klik hieronder voor de pdf van de stukken voor de gehele keltische harp categorie inclusief inleiding van Constance Allanic.
Let goed op welk deel in jouw categorie gevraagd wordt!)
Selectie Huete
– vrije keuze
Totaal maximaal 10 minuten.
Finale:
– verplicht werk en vrije keuze
(herhaling werken 1e ronde toegestaan)
Totaal maximaal 10 minuten.
*Categorie 2: 11 t/m 14 jaar
1e ronde:
– verplicht werk: Uit Diego Fernandez de Huete’s Compendio Numeroso:
‘Canarios & Villanos’ (=allebei) of ‘Paradetas’
(Klik hieronder voor de pdf van de stukken voor de gehele keltische harp categorie inclusief inleiding van Constance Allanic.
Let goed op welk deel in jouw categorie gevraagd wordt!)
Selectie Huete
– vrije keuze
Totaal maximaal 10 minuten.
Finale:
– verplicht werk en vrije keuze
(herhaling werken 1e ronde toegestaan)
Totaal maximaal 10 minuten.
*Categorie 3: 15 t/m 21 jaar
1e ronde:
– verplicht werk: Uit Diego Fernandez de Huete’s Compendio Numeroso:
‘Bacas’ of ‘Passacalles’
(Klik hieronder voor de pdf van de stukken voor de gehele keltische harp categorie inclusief inleiding van Constance Allanic.
Let goed op welk deel in jouw categorie gevraagd wordt!)
Selectie Huete
– vrije keuze, minimaal 2 werken in
verschillende stijl
Totaal maximaal 15 minuten.
Finale:
– verplicht werk en vrije keuze
(herhaling werken 1e ronde toegestaan)
Totaal maximaal 10 minuten.
Pedaalharp
NB: Uit het hoofd spelen is niet verplicht maar wordt positief gewaardeerd door de jury.
*Categorie 1: t/m 14 jaar
1e ronde:
– verplicht werk: Sophia Corri ( 1775-1847) / Sonata II op.3, Allegro assai + Larghetto con Espressione
(klik hieronder voor de PDF en zie de korte toelichting over dit werk onderaan deze pagina)
S.Corri_Sonata_II book_II_op.3
– vrije keuze
Totaal maximaal 10 minuten.
Finale:
– verplicht werk en vrije keuze
(herhaling werken 1e ronde toegestaan)
Totaal maximaal 10 minuten.
*Categorie 2: 15 t/m 17 jaar
NB: Vrije keuze werken dienen uit het hoofd te worden gespeeld.
1e ronde:
– verplicht werk: Philippe Jacques ( James) Meyer ( 1737-1819) / Sonate II, Fantasia in E-flat + Andantino con Espressione from “Four Original Lessons”
(klik hieronder voor de PDF, en zie korte toelichting over dit werk onderaan deze pagina)
P.J.Meyer-Four_Original_Lessons
– vrije keuze
Totaal maximaal 15 minuten.
Finale:
– verplicht werk en vrije keuze
(herhaling werken 1e ronde toegestaan)
Totaal maximaal 10 minuten.
*Categorie 3: 18 t/m 21 jaar en/of fulltime vakopleiding
NB: Indien men 18 jaar is en géén fulltime voor- of
vakopleiding volgt dan naar categorie 2.
NB: Vrije keuze werken dienen uit het hoofd te worden gespeeld.
1e ronde:
– verplicht werk: Jean-Baptitste Krumpholtz ( ca. 1745-1790) Sonate VI op.8 from Six Sonates pour la Harpe : 1e deel Adagio con espressione
(klik hieronder voor de PDF en zie korte toelichting over dit werk onderaan deze pagina)
J.B.Krumpholtz-Sonate_VI
– vrije keuze
Totaal maximaal 20 minuten.
Finale:
– verplicht werk en vrije keuze
(herhaling werken 1e ronde niet toegestaan)
Totaal maximaal 12 minuten.
Toelichting van Masumi Nagasawa over de verplichte werken voor pedaalharp:
I am delighted to introduce some of the unknown compositions of the 18th and the 19th century.
Harp has been much appreciated in this period. However, currently, we tend to play only a few pieces from this time.
I sincerely hope that this occasion will open the interest of many harpists to rediscover a new repertoire.
Sophia Corri ( 1775-1847) / Sonata II op.3, Allegro assai, Larghetto con Espressione
This charming Sonata is written by Sophia, the wife of Jan Ladislav Dussek.
Her most known Sonata is the c-minor, which is one of the six sonatas she wrote.
Since she was a harpist herself, she knew how to enhance the charming beauty of the harp sound.
Sophia wrote many elegant compositions, which we should perform more!
It is vital to play the piece in a singing legato manner as she was brought up by her father, Domenico Corri, a well-known singing tutor of that time.
In the workshop, I will inform you how to play the grace notes and fingerings to phrase the music of this period.
Philippe Jacques ( James) Meyer ( 1737-1819) / Sonate II, Fantasia in E-flat, Andantino con Espressione from “Four Original Lessons”
Although he was in the renowned composers’ circle in Paris at the time of Mozart, Meyer’s compositions are not much known.
His early pieces are regarded to have much influence from the style Empfindsamkeit (sentimental style). However he went along with the taste of the public through the period.
When he had moved to England, he focused more on the charming and elegant style of music, which was appreciated in Georgian English society.
This sonata begins with a plain Fantasia, which may be played with subtle nuances.
The sweet Andantino reminds much of the style of Mozart. It is essential to work on the flowing melody line and phrasing.
To enrich the sentiment of the piece is the key to perform the music of this period.
Jean-Baptitste Krumpholtz ( ca. 1745-1790) Sonate VI op.8 from Six Sonates pour la Harpe
This sonata is included in the Six Sonates of Krumpholtz.
It is dedicated to princess Lamballe of Sardinia, who was one of the favoured friends of Queen Marie-Antoinette.
Five of the other sonatas of the op.8 are with flute or violin accompaniment obligato; however the 6th sonata is written for harp solo.
We should not underestimate the compositions of Krumpholtz in our harp history.
He lived in the same time as Mozart, but some of his pieces are regarded as avant-garde music of the time.
Sonata VI is full of dynamic changes. Krumpholtz especially liked the change of emotions and freedom in his composition.
In the second half of the piece, there are big chords to be played. It was playable on the smaller single-action pedal harp, but since our current harps became much larger, there is no problem adjusting the chord to play only the top three notes.
In several places, there are left-hand chords with a horizontal cross line. They are meant to play them as repeated chords of their length.
The piece demands flexibility of phrasings, which will be informed in my workshop.
Op zondag 28 november is er een workshop door Masumi Nagasawa over de werken voor de pedaalharp categorie in het Muziekpakhuis Amsterdam.