Dutch Harp Festival & Open Harp Dag

12 mei - 13 mei 2018
Tivoli Vredenburg, Utrecht

Welcome to Planet Harp!

Op zaterdag 12 en zondag 13 mei vindt de vijfde editie van het Dutch Harp Festival plaats in TivoliVredenburg. Harpist Remy van Kesteren neemt je mee naar een parallel universum waarin de harp allesbehalve alleen een klassiek instrument is.

Maar er is meer: Het Dutch Harp Festival en Harp Vereniging Nederland slaan de handen ineen! Tijdens het festival kun je niet alleen luisteren naar geweldige artiesten, je kunt ook van ze leren, met ze werken, ze ontmoeten. Tijdens de diverse Open Harp Dag activiteiten ga je aan de slag met deze inspirerende musici!

Laat je verrassen door spannende combinaties van muziek, film en visuals. Dompel jezelf twee dagen onder en ontdek de mix van pop, klassiek, jazz en wereldmuziek. Durf jij de pikdonkere ‘The Pit’ in te stappen en de muziek te beleven zonder visuele zintuigen tijdens één van de Concerts in the Dark? Wees getuige van het eerste optreden van Spinvis met zijn koto (een Japanse harp), geniet van The Best of Kraftwerk, hoor een harporkest en laat je wegblazen door de schoonheid van het Nationaal Ballet. Dans zaterdagmiddag als de Fransen met Constance Allanic en zaterdagavond de nacht in met een clubnight met Maarten Vos om zondagochtend weer relaxed wakker te worden tijdens Harp Yoga. En vervolgens weer hard aan het werk te gaan tijdens de masterclass van Sandrine Chatron of te gaan genieten van Nikolaz Cadoret. Deze jubileumeditie wordt afgesloten met de grande finale van de DHF World Harp Competition. See you on Planet Harp!
Voor het Dutch Harp Festival zijn dagtickets te koop à €25,- en een weekendticket à €45,- (prijzen exclusief servicekosten). Deze bestel je via: harpfestival.nl

Open Harp Dag Activiteiten
(Meld je onderaan deze pagina aan)

Workout met Edmar Castañeda
Wie denkt dat je op harp alleen lieflijke muziek kunt maken, heeft Edmar Castaneda nog nooit zien spelen. Deze in New York woonachtige Colombiaan bespeelt zijn harp met net zoveel kracht en pit als flamencomuzikanten hun gitaar. Op virtuoze wijze mengt hij latin jazz met traditionele Colombiaanse muziek. Sinds hij in 1994 naar Amerika verhuisde, is Castaneda een wereldwijd begrip in de jazzwereld.
In deze pittige workout neemt Edmar je mee naar zijn wereld vol swingende ritmes en virtuoze solo’s. De workout is speciaal voor vergevorderde amateurs, studenten en professionals en bestaat dan ook uit in een kleine groep deelnemers. Meld je dus snel aan, het aantal plaatsen is beperkt!

Tijd: Zaterdag 12 mei, 14:30 -16:00 uur
Kosten: €35,- (leden HVN krijgen €5,- korting!)

Dansen als de Fransen – workshop Constance Allanic
Op 13 mei speelt Constance Allanic haar denkbeeldige soundtrack van een Frans schilderij uit 1691: de Sint Cecilia van Pierre Mignard. Een recital van Franse barokmuziek zou ondenkbaar zijn zonder de vele dansvormen waaruit een Suite is opgebouwd.
Ervaar zelf in deze workshop hoe het voelt om (Franse) dansen uit renaissance en barok ‘dansbaar’ te spelen! En hoe kun je dat beter voelen dan door ook zelf een danspasje te wagen?
Je kunt al meedoen als je één jaar harples hebt gehad en thuis een partij kunt instuderen. De arrangementen zijn expres eenvoudig gehouden, zodat alle aandacht kan uitgaan naar een dansante uitvoering ervan. Voor gevorderde spelers ligt de uitdaging in de versieringen: hoe speel je typische barokke versieringen als een pincé, tremblement of tierce coulée zó dat de melodie er ook echt mooier van wordt? En wat zijn eigenlijk de verschillen in versieren tussen renaissance en barok?

Constance Allanic speelt viola da gamba en verschillende historische harpen. Zij heeft meer dan twintig jaar ervaring in het begeleiden van dans. Als ‘historisch’ danseres is zij opgeleid door Dorothée Wortelboer en heeft zij haar sporen verdiend in de groep Fiori di Folia.

Tijd: Zaterdag 12 mei, 15:00 – 17:00 uur
Kosten: €25,- (leden HVN krijgen €5,- korting!)

Masterclass – Sandrine Chatron
Sandrine Chatron haar muzikale nieuwsgierigheid is de basis voor alle aspecten van haar veelzijdige muziekpraktijk. Zij studeerde aan het Conservatoire de Paris en won diverse prijzen. Ze is een veelzijdig musicus, werkt als soliste en houdt van kamermuziek en is sinds 2009 soloharpiste bij het NedPhO. Daarnaast is zij ook docente en als zodanig sinds 2012 één van de docenten in het team aan het Conservatorium van Amsterdam.
In deze masterclass krijg je de kans te werken met deze bevlogen en ervaren, Franse harpiste. Ga later op de dag ook naar haar luisteren, zij geeft dan een bijzonder concert: Silent Movies.

Tijd: Zondag 13 mei, 11:00 – 13:00 uur (tijd op afspraak)
Kosten: €50,- per half uur (leden HVN krijgen €5,- korting!)

Meld je snel aan, het aantal plaatsen is beperkt!

Workshop Bretonse muziek – Nikolaz Cadoret
Nikolaz Cadoret is een musicus met een dubbele identiteit: Geboren in Bretagne startte hij met harpspelen bij bekende folkharp spelers als Dominig Bouchaud en Katrien Delavier. Daarnaast studeerde hij ook pedaalharp bij Catherine Michel en Xavier de Maistre. Hij won diverse prijzen en werkte samen met orkesten zoals de Berliner Philharmoniker. Nikolaz is een avontuurlijke harpist: hij mengt graag verschillende stijlen met elkaar, folkmuziek met pop- en jazzinvloeden, improvisatie en elektrische harp, in de wereld van Nikolaz kan het allemaal!

In deze workshop ga je met Nikolaz aan de slag om op eigentijdse wijze de muziek van zijn geboortestreek te leren kennen. Nikolaz is uiteraard ook te horen op het festival, beluister hem voorafgaand èn na de workshop!

Tijd: ZONDAG 13 mei, 13:30 – 15:30 uur (in het magazine staat de dag foutief vermeld)
Kosten: €25,- (leden HVN krijgen €5,- korting!)

Tijden zijn onder voorbehoud van wijziging. Deelnemers worden in geval van wijziging op tijd geïnformeerd.

Aanmelden voor de workshops en masterclasses kan via dit formulier, of stuur een mail naar: openharpdag@harpvn.nl

Ik schrijf me in voor de workshop van:
Edmar CastañedaConstance AllanicSandrine ChatronNikolaz Cadoret
Mijn harpspel is op het niveau:
beginnerhalf gevorderdgevorderdver gevorderd / prof

Ik ben lid van de HVN
janee

Ik heb het verschuldigde bedrag overgemaakt op rekeningnr. NL89 INGB 0008 0775 48, t.n.v. Harp Vereniging Nederland.
janee

Geplaatst op 12 april 2018