Dutch Harp Festival 2018

12 mei - 13 mei 2018
TivoliVredenburg, Utrecht

Aanstaande 12 en 13 mei, tijdens het Hemelvaartsweekend, viert het Dutch Harp Festival zijn vijfde(!) editie. Een festival waarin we de harp vieren, in al zijn maten, kleuren, soorten en in alle genres; met harpen en harpisten van over de hele wereld. Bespelers van wereldklasse komen wederom naar Utrecht, maar er zal ook een harporkest van kinderen gevormd worden. De harp klinkt in de wereldmuziek, in de jazz, de klassieke muziek, tijdens een clubnacht, met singer-songwriters, tijdens een folkharpworkshop, als begeleiding bij filmmuziek, tijdens dans- en kinderconcerten. Alles waar je een harp bij kan bedenken (of waar je je juist nooit aan had gedacht) heeft dat weekend zijn plek in TivoliVredenburg. Bovendien zal de finale van de vernieuwde World Harp Competition tijdens dat weekend gehouden worden. En de Open Harpdag wordt ook tijdens dit weekend gehouden, in samenwerking met de Nederlandse harpverenigingen.

Line-up en kaarten

De namen van de optredende artiesten worden begin februari bekend gemaakt. Vanaf dan zal het ook mogelijk zijn om via onze website kaarten te bestellen en meer informatie te vinden.

Visueel

De visuele kracht van de harp is een leidend thema tijdens het komende festival. Harpmuziek van dichtbij zien is nog zoveel indrukwekkender dan er alleen maar naar luisteren, en daarom viert Dutch Harp Festival deze beeldende kracht van de harp tijdens de komende jubileumeditie. Licht- en projectiekunstenaars voegen bij de concerten een extra dimensie toe en wat gebeurd er als je je juist alle visuele zintuigen wegneemt? Het festival creëert voor de diverse zalen van TivoliVredenburg elk een eigen visuele wereld. De bezoeker stapt telkens een nieuwe wereld binnen, een wereld waarin steeds een ander facet van de harp wordt belicht. Nieuwsgierig onderzoeken we de relatie tussen visuele kunstvormen en muziek. Hoe een spot op een solist de luisteraar méér muziek laat horen, hoe een spetterende lichtshow elementen aan de muziek kan toevoegen of hoe het sluiten van de ogen en wegnemen van alle visuele prikkels juist een diepe muzikale concentratie bewerkstelligt.

We zien er zeer naar uit om jullie te ontvangen op 12 en 13 mei aanstaande, want deze vijfde editie van het Dutch Harp Festival mag je niet missen. Zet de data alvast in de agenda en houd onze website in de gaten voor meer informatie en kaarten. Tot dan!

Geplaatst op 23 januari 2018